HTML

Sur Le Tour

Csatordai Gergely és Radvánszky János Alpe d'Huezbe tartó kerékpártúrájának oldala a 100. Tour de France alatt és a hazaút eseményei.

Támogatóink

Hazaút - Kétkeréken rész

2013.07.27. 14:54 ry

Múlt hét pénteken én a mezőny előtt startoltam, keletnek, haza. A korábban Cesena Torineséből küldött tollforgatás eredménye egészen szűk szavúan említette e kis helységig vezető mászkolódást, ugyanis zömében fölfele meneteléssel zajlott a történet, a hágók között hagyva némi emelkedett tempóváltást. Nyugatról keményebbnek bizonyult a Lautaret, a max még azonban így is alig haladta meg tartósan a 7%-os kitettséget. Sok országútis, változó hajtásokkal, részemről ígéretes csúcshódítás.

Brianconban a mászó világkupából pár percet elcsíptem, majd az otthonról mégsem küldött csomagból végül nem volt mit átvenni. Nekilendültem a Montgenevrének, ami nyugatról is izzasztó, változó dőlésekkel, van hogy 9% fölött. Egészen korán, kettő körül leértem Cesenába, majd a baráti árfekvésű, ámbár lassú, linuxoprendszeren töltöttem a képeket, küldtem a blogravaló infót.

Mire négy körül elindultam, már esett, sűrű esőben kezdetem meg a Sestrierét. Viszonylag az elején van egy derék 9,5% rész, amúgy 6% körül hullámzik az út – a későbbiekben a megmászott hágókról, profiljukról, részletesebben írok majd. Az eső más módon, mint a kánikula, de kegyetlenné teszi a haladást, csapkolódik, folyik a szembe a sós víz, átázol, fenn pedig a már csak szitáló csapadék kiegészül a hűs széllel. Innen két opció, forró vizes zuhany, vagy leszáguldás, lendületes tekeréssel, amennyiben a távoli felhők ritkásabbnak bizonyulnak. Nos, utóbbi megoldással, az egyre tisztuló, szárazabbá, majd egészen lenn napossá váló időben, úgy négyötödesen rám száradtak a ruhák, kajavásárlás és a megfázással sem kellett törődnöm. Még egy izmos tekerés, majd Pinerolot elhagyva, egy fiatal tölgyközpontú kis füves rét bukkant fel a szervizút és sztráda között. Ott állítottam hát fel a sátramat. Az extrém kondíciók, a 20km/h feletti tekerésátlag, az aznap megtett 166km, végül királyetapot faragtak a túrám e pénteki napjából.

 tölgytábor.JPG

Másnap lassít egy autó a reggeli tollászkodás közepette, jelzi az úr, hogy a tölgyet bizony Ő ültette, s ha szükségem van valamire, szóljak neki, itt lakik nem messze.

A terv, onnantól, hogy egyedül maradtam, az volt, hogy vonatozok valamennyit haza. A nemzetközi jegyek drágák, amit még problémásabbá tesz a bicikliszállítás, így a belföldi vonatokra tettem le a voksom. Kellemes meglepetés, egészen olcsón eljutottam Udinébe, egy trevisoi éjszakázásos intermezzoval valami gazdakert mellett. A vonatozás részletezése (hasznos infókkal tudok szolgálni a bringásoknak e téren) sem ezen blogbejegyzés része, hamarosan írok majd erről is.

Udine, vasárnap reggel. Előző este talán az utazás legjobb pizzáját ettem meg, kétségkívül a legszimpatikusabb helyen. Olaszországban enni kell még fagyit - ami idén sajnos kimaradt, bár a korábbi években nem egy adag ’gelatot’ betoltam -, valamint ’cornettot’ (croissant), főleg a csokisból, hozzá egy jó kávét, reggelire. Udine, jött a bárba egy csomó rendőr, az egyik kezet is fogott velem, hogy a Tour, meg minden…

Stupizza, már a határ előtt, a közel két héttel korábbi táborhelyünket meglátogattam és vettem egy hűs fürdőt a patakban. A vonatozásnál még persze nem zavaró, de az olykor termetes dombokon, néha hegyeken, az első egyes lánckerék nem baj, ha funkcionál, olajozás, bowdenfeszesség, végállásbeállítások. Meleg, vontatott szieszta, útfelújítások a szlovén rengetegben. Szükségeltetik kiemelni Poljane faluját, ahol a késődélutáni frissítés egyben a vacsora is lett. Vasárnap a kis településeken nehéz nyitva levő boltot találni, viszont a pékségek akár este tízig is várják a vásárlót a friss termékekkel: például burek, egy pizzás és egy sajtos, meg üdítő és csak 5 euró. Óriási! A Poljanscica patakban a fürdés, összehasonlítva a Cerkno utáni kaptató jelentette szenvedéssel néhány órával korábbról, a távolban egy apró kastély a dombtetőn, több, mint kellemes. Tábor a part közelében, másnap lehetett is sátorponyvát szárítani, de idilli a táj. Főleg ahogy a pirkadat napsugarai tűzbe olvasztják a kastély körvonalait.

kastély.JPG

Skofja Loka még egyszer, de most csak átrohanás, tovább Kamnikba. Itt tartottam egy hosszabb pihenőt, a második reggelimet egy lengyel párral fogyasztottam, a városból a szupermarketet ismertem meg végül legátfogóbban. Szép településnek tűnt, főleg a háttérhegyekkel, de szerettem volna még aznap a horvát határt elérni, így maradt a képeslapszerű nézelődés. Egy kisebb hágót hátrahagyva, Celje a delelő után lett meg, az odavezető értelmetlen kerékpárút és a városi botrányos kerékpáros közlekedési lehetőségek azonban érdektelenné tették számomra a belvárost is. Haladni is szerettem volna, meg bosszantott a biciklis hozzáállása a városnak. Amúgy sok szlovén település korrekt megoldást kínált bringaügyileg, a későbbiekben erről is lesz majd szó.

Rogatec, sörözés, telefontöltés, sátorállítás a kukoricás mellett.

Horvátországra egy napot szántam, ami az átkelés után mindjárt neccesen indult, egy nem túl logikus táblázás után egy jó fél órás kitérővel kerültem a varasdi útra. Váltottam öt eurot kunára, ami elég is lett, előbb egy almás, később egy delelővel összekötött túrós burekre, délután pedig némi frissítőre. A szél olykor egészen helyénvaló irányban fújva segítette a suhanást. Néhol egészen vacak utakon kellett mennem, voltak viszont felújított utak is. Riszpekt a kiötlőnek, az útfelújításokat úgy oldották meg, hogy szélesek legyenek, elég helyet biztosítva a kétoldali kerékpársávnak. Igen, nem a bohóc kerékpárutas módi. Dráva innen, ide, onnan, túl; ahogy éppen áthidalta a sztráda. Rettentő hőség, sziesztázni csak minimálisan, hiszen teljesen mindegy volt, hogy most délelőtt tíz van, vagy éppen délután öt.

A horvát kalandot végül tíz órán belül letudtam, a délután derekán Berzencénél elértem a határt. Társalgás a határőrökkel, gratulációk, jó utat! Nagyatád, Kadarkút. Utóbbinál a városszéli büfé este nyolcig nyitva, hamburger, hotdog, sör. Mol kút, sátrazás a benzinkút mellé rögtönzött miniarborétumban. A túra leghosszabb epapja, 200km.

Helyenként útszerűnek tetsző kátyúmezőn Kaposváron át, ostoba tiltásokkal a főútról. Mosdós, rokonoknál. Zuhany kilenc nap után, második reggeli, első ebéd, második ebéd, uzsonna becsomagolva. Terepbringás kíséret egy darabon, majd a baranyai disznófülű dombság állandóan módosuló hullámzása. A hosszú szünet miatt eleve Bátaszék közelébe terveztem eljutni, városszéli büfé vacsorázás gyanánt, mellette a park pedig majdnem egészen kiváló szálláshely.

Július 25-én, csütörtök koradélután értem haza, az 55-ös út helyett egy hajósi kitérővel. Kissé túlzás lett volna francia bort hazacipelnem ajándékba így maradt egy közelebbi borvidék, ha már odafelé volt Villány. Szóval hajósi borok. Dobott egy kis pluszt a már így is majdnem 25 kilós csomagon, na de vásárfia nélkül haza…

Az odaút biciklivel 1775km lett, a hazaúttal 2725km összkerekezés történt részemről a ’Sur Le Tour’-on. Ebben benne vannak javítgatásból eredő próbakörök, kerülök, eltérések is. 22 napos lett az esemény, a Torino-Udine sokátszállásos vonatúttal együtt. Oké, nem volt Stelvio-hágó és Galibier a dolgok olykor tréfás játékának köszönhetően, viszont két kétezrest is másztam mindkét irányból, meg sok ezerakárhányszázast is.

itthon.JPG

A továbbiakban is működni fog a blog, figyeljétek, beszámolok majd arról, hogy mennyiből jött ki a túra, hogyan ment a kerékpáros közlekedés, hogyan van a biciklis vonatozás, hogy milyenek az utak, írok a hágókról, arról, hogy mennyire működött a vadkemping, hogy hogyan érdemes bepakolni és mit érdemes inkább otthon hagyni, no és persze a csodás Tour de France-ról.

Szólj hozzá!

Címkék: kerékpár túra tekerés Tour de France


A bejegyzés trackback címe:

https://surletour.blog.hu/api/trackback/id/tr965428876

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása